Bouwt Je Lichaam Meer Spieren Op Als Je Meer Proteïne Eet?

Bouwt Je Lichaam Meer Spieren Op Als Je Meer Proteïne Eet?

Het eten van teveel proteïne kan schadelijk zijn voor je lichaam

Het lijkt alsof iedereen in de sportschool het doet: grote hoeveelheden proteïne naar binnen werken om die biceps te laten groeien. Maar het is een misverstand. Het eten van extra proteïne doet eigenlijk niet zoveel voor het opbouwen van spiermassa en kracht.

Medische studies tonen zelfs aan dat teveel proteïne – meer dan 30% van je dagelijkse calorie inname – het lichaam kan schaden. Dit zegt proteïne-expert Gail Butterfield, PhD, RD, directeur van Nutrition Studies aan het Palo Alto Veterans’ Administration Medical Center en voedingsdocent aan Stanford University. Ze zegt dat het eten van overmatig veel proteïne de volgende schadelijke effecten kan hebben:

Meer proteïne toevoegen in je dieet terwijl je niet de calorieën of hoeveelheid beweging verhoogt zal je niet helpen om meer spiermassa op te bouwen. Het kan echter wel andere systemen in je lichaam belasten. Het eten van meer proteïne en het verhogen van de totale calorie inname met een gelijkblijvend trainingsschema zal een gelijke hoeveelheid extra vet en spieren opbouwen, volgens een studie uit 1992 uit het Journal of American Geriatrics Society.

Teveel proteïne

eiwitrijke voedingDenk dus twee keer na voor je overweegt de koolhydraten in te wisselen voor een proteïnerijk dieet, zegt Butterfield. Drastisch stoppen met koolhydraten kan ervoor zorgen dat je lichaam in een tegenaanval gaat.

Ze legt uit dat dit komt doordat een dieet waarbij meer dan 30% van de calorie inname uit proteïne bestaat, er een ophoping van toxische ketonen ontstaat. Zogenaamde ketogene diëten kunnen je nieren op hol jaren in een poging de ketonen uit je lichaam te spoelen. Terwijl je nieren de toxische ketonen uit je lichaam weren kun je een enorme hoeveelheid vocht verliezen, waardoor je kans loopt uit te drogen – zeker als je zwaar traint. Dat vochtverlies lijkt op de weegschaal vaak op gewichtsverlies. Maar naast water verlies je ook spiermassa en calcium. De uitdroging is ook zwaar voor je nieren en je hart.

Uitdroging door een ketogeen dieet kan er ook voor zorgen dat je je zwak en duizelig voelt en je adem stinkt, of kan leiden tot andere problemen.

Hoeveel proteïne heb ik nodig?

De hoeveelheid proteïne die jij nodig hebt hangt af van je gewicht en je dagelijkse calorie inname. De meeste Amerikanen consumeren meer dan genoeg proteïne in hun dagelijkse voedingspatroon. Een paar specifieke groepen mensen lopen risico op een gebrek aan proteïne, waaronder oudere vrouwen en mensen met ziekten of eetstoornissen. Een gebrek aan proteïne betekent dat men maar 50-70% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid binnenkrijgt, legt Butterfield uit.

Wil jij dagelijks de juiste hoeveelheid proteïne binnen krijgen? Kijk dan op www.proteinerijkerecepten.nl